آشنایی بافرقه ضاله وهابیت
نوشته شده توسط : hosen
بِسم اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ 

وهابیت یک فرقه انحرافی وساخته دست یهود است که(تقریبا دویست سال قبل)  درقرن دوازدهم یعنی حدود 1200سال بعد از آمدن اسلام و برای تفرقه بین مسلمین تأسیس شده است.

 افکار آن بر اساس افکار ابن تیمیه متوفی728هجری قمری است. احمدبن تیمیه در روز دهم ربیع الاول سال 661هجری قمری در شهرحران از توابع شام به دنیا آمد پدراو یک روحانی حنبلی مذهب بود از این جهت او را به مدرسه حنابله فرستاد، تا فقه حنبلی را فراگیرد. این کودک همان احمدبن تیمیه حرانی است که آیین وهابیت در قرن 12 هجری قمری بر اساس افکار وآرای او پی ریزی شد.(جعفر سبحانی، فرهنگ عقاید ومذاهب اسلامی ج3 ص20)

ابن تیمیه تا سال 698 ه ق به عنوان یک روحانی حنبلی در شام زندگی می کرد و تا آن سال لغزشی از او مشاهده نشد؛ ولی با آغاز سال 698 ه ق به تدریج آثار انحراف در او آشکار شد وقتی ساکنین شهر حماه از وی خواستند آیه ی ( الرحمن علی العرش استوی را تفسیر کند درتفسیر دچار لغزش شد وبرای خداوند مکانی در فراز آسمان ها که بر عرش متکی است ، تعیین کرد وی با این تفسیر نادرست آشکارا برای خداوند جهت وسمت جسمانی قایل شد.

انتشار پاسخ ابن تیمیه در دمشق و اطراف آن غوغایی به راه افکند.

درسال 698گروهی از فقها محاکمه او را از قاضی وقت خواستار شدند ولی وی  از حضور در محاکمه سرباز زد.(بدایه ونهایه ابن کثیر دمشقی ج14 ص4) در هشتم رجب سال 705 قضات شهر همراه با ابن تیمیه درقصر نایب السلطنه حاضر شدند ورساله الواسطیه ابن تیمیه دراین مجلس قرائت شد ودر دوازدهم رجب کمال الدین زملکانی با او به مناظره پرداخت ومردم از زملکانی ومناظره نیکوی اوتشکر کردند  درهفتم شعبان  درنشست سوم ، وی به تبعید به مصر محکومشد ودمشق را به قصد مصر ترک کردو چون آنجانیز از نشر عقاید خود دست برنداشت، شمس بن عدنان با او به مناظره پرداخت.سرانجام قاضی وقت اورابه زندان محکوم و رسما برضد او درمصر وشام اعلامیه منتشر کرد.

ابن تیمیه در23 ربیع الاول سال 707 از زندان آزاد شد واقامت درمصر رابر انتقال به دمشق ترجیح داد. وی پس از آزادی ، در نشر عقاید خود پافشاری می کرد عرفای مصر شکایت از وی کردند وقاضی احساس کرد که او در سخنان خود نسبت به پیامبر صلی الله علیه وآله ادب را رعایت نمی کند پس روانه زندان شد وعاقبت درآغاز سال 708 آزاد گشت. .(بدایه ونهایه ابن کثیر دمشقی ص47) به دلیل فعالیت مجدد ابن تیمیه در آخر ماه صفر 709 به اسکندریه مصر تبعید شد پس از هشت ماه به قاهره برگشت.

لجاجت وپافشاری ابن تیمیه بر عقاید باطل خود، سبب شد که قضات هرچهارمذهب ، حکم دستگیری و زندان علیه  او را صادرکنند. ابن تیمیه در22 رجب سال 720 ، به خاطر فتاوایش که دور از مذاهب اسلامی بود، احضار شد.  قضات هرچهارمذهب(شافعی، حنبلی، حنفی ومالکی)او را نکوهش ومحکوم به زندان کردند، تا دوم محرم 721 از زندان آزاد گردید. .(بدایه ونهایه ابن کثیر دمشقی ص100)

 ابن تیمیه درسال 728 هجری قمری در زندان درگذشت.

 شوکانی می گوید: پس از زندانی شدن ابن تیمیه، طبق فتوای قاضی مالکی دمشق که حکم  به کفر او داده بود، دردمشق ندا دردادند که هرکس دارای عقاید ابن تیمیه باشد، خون ومالش حلال است (بدرالطالع ج1ص67)

مبانی فکری ابن تیمیه:

1.اعتقاد به جسمانیت ورویت حسی خداوند

2.نفی هرگونه زیارت قبور پیامبران واولیای الهی وبزرگداشت وتکریم آنها

3. انکار فضایل اهل بیت علیهم السلام

آیین وهابیت وبنیان گذار آن

بنیان گذار مسلک وهابیت ، محمد بن عبدالوهاب از علمای حنبلی قرن 12هجری قمری بوده است. مهمترین کار محمد بن عبدالوهاب این بود که عقاید باطل وانحرافی(عالمان کج اندیش حنبلی مانند ابن تیمیه و شاگردان او را) به صورت یک مذهب درآورد و آل سعود را نیز باخود همراه کرد وبدین ترتیب فرقه جدیدی به وجود آمد که عقایدآن با مذهب شیعه ومذاهب چهارگانه ی اهل سنت متفاوت است و از مذهب شیعه فاصله بیشتری دارد.





:: برچسب‌ها: آشنایی بافرقه ضاله وهابیت ,
:: بازدید از این مطلب : 409
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 16 بهمن 1392 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: